Username:  
Password:  
 
 
 
آخرین اخبار
یکشنبه 9 آذر 1393  2:15 PM
تلویزیون‌های منحنی
 
این تلویزیون‌ها که از لحاظ طراحی ظاهری انقلابی در صنعت تلویزیون به‌شمار می‌آیند، علاوه بر ظاهر متفاوت نسبت به سایر نمونه‌های موجود در بازار، ویژگی‌های سمعی و بصری بسیاری دارند که گویا از نظر برخی از کاربران تلویزیون دور مانده است.
به همین دلیل اکثرا کاربران تلویزیون، حتی حرفه‌ای‌ها با این سوال مواجه‌اند که دلیل طراحی منحنی این تلویزیون‌ها چیست و این انحنا به‌غیر از ایجاد تغییرات ظاهری در تلویزیون‌ها چه تحولی در صنعت تلویزیون ایجاد کرده است؟ همچنین گروهی بر این باورند که تلویزیون‌های منحنی معایبی دارند که ایجاد اعوجاج هنگام تغییر زاویه دید، کاهش بازتاب نور برای بیننده و قیمت بسیار گران، برخی از آنها را تشكيل مي‌دهد. با توجه به این موضوع، ما در این شماره ضمن بررسی این تکنولوژی، به نقاط قوت و نقاط ضعف احتمالی این نوع تلویزیون‌ها اشاره کرده‌ایم. اگر این سوالات در ذهن شما نیز وجود دارند، این مطلب را بخوانید.
درباره تلویزیون‌های منحنی
تلویزیون‌های منحنی، خمیده یا Curved نمونه‌هایی از تلویزیون با صفحات دارای انحنا هستند که در همان نگاه نخست توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند. این نوع تلویزیون‌ها در حال حاضر جدیدترین و لوکس‌ترین نوع تلویزیون در بازار هستند و این‌طور که تولیدکنندگان آنها اعلام کرده‌اند، از لحاظ وضوح، کیفیت و عمق تصویر نمونه‌هایی بي‌نظير و ویژه به‌حساب می‌آیند.
تولیدکنندگان این تلویزیون‌ها اعلام کرده‌اند که انحنای تورفته و ملایم نمایشگرهای منحنی که طراحی ارگونومیکی دارد، به بیننده در ایجاد سطحی از غوطه‌ور شدن در تصویر کمک می‌کند که فراتر از تصور است. به گفته آنها، نمایشگر منحنی به بینندگان امکان می‌دهد که از همین کیفیت تصویر عالی در تصاویر دوبعدی یا سه‌بعدی بدون اهمیت به زاویه دید لذت ببرند.
به اعتقاد کارشناسان علوم رفتاری نیز، انسان‌ با مشاهده اشیای خمیده و دارای انحنا، آرامش بیشتری را تجربه می‌کند که به رفع نگرانی منجر خواهد شد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از لوازم دارای انحنا در طراحی داخلی خانه می‌تواند در کنترل تنش‌های ذهنی و عصبی موثر واقع شود و باعث آرامش خاطر بیشتر اهالی خانه شود. شاید حکمت انحنا و خمیدگی سقف‌های بلند و گنبدی‌شکل و دیوارهای گچکاری شده و مدور در معماری اسلامی نیز در همین موضوع نهفته باشد.
اما تلویزیون‌های دارای انحنا که تصاویری با کیفیت UHD (یو‌اچ‌دی) پخش می‌کنند، وظیفه‌ای فراتر از ایجاد زیبایی محیطی به عهده دارند. این تولیدات با داشتن 50 تا 80 درصد کنتراست، تصاویری باکیفیت‌تر از تلویزیون‌های تخت به‌نمایش می‌گذارند و علاوه بر کاهش انعکاس نور محیط در صفحه، منابع نوری را هم کنترل می‌کنند. تلویزیون‌هایCurved (دارای انحنا) با بهینه‌ترین شعاع انحنا یعنی 2/4 متر ساخته شده‌ است تا بیننده قادر باشد تمام جزيیات تصاویر را حتی از چهار گوشه صفحه‌نمایش مشاهده کند، درحالی‌که دیدن چنین جزيیاتی در تلویزیون‌های با صفحه همسطح امکان‌پذیر نیست. همچنین فاصله یکسان از چهار گوشه صفحه، بیشترین میزان کنتراست تصاویر را از تمام نقاط تلویزیون برای بیننده خلق می‌کند.
سامسونگ اعلام کرده که ویژگی خاص این محصولات، تلفیق 2 فناوری خمیدگی و نمایش تصویر با کیفیت بالاست و آنچه در این تلویزیون برای بیننده جذاب است، طبیعی بودن تصاویر و رنگ‌ها است. بر اساس اعلام این شرکت، ایده اولیه تولید و طراحی محصولات خمیده به‌ویژه تلویزیون‌های دارای انحنا(Curved)، بازسازی فضای واقعی و درگیرکردن همه حواس است. یکی از ویژگی‌های مهم برای ایجاد این فضای واقعی، ارایه تصاویر با کیفیت بالا است. شفافیت، وضوح رنگ و عمق تصویر از ویژگی‌هایی است که صفحه نمایش‌UHDمی‌تواند در کنار کنتراست بالا و کنترل انعکاس ایجاد کند. انطباق خمیدگی صفحه با ساختار چشم و نوع دید انسان، به این موضوع کمک می‌کند که بیننده احساس کند جزيی از تصویر است.
جالب است بدانید کابین هواپیماها نیز بر اساس همین شباهت طراحی شده است؛ چراکه دید وسیع‌تر و وضوح بیشتری را برای بیننده ایجاد می‌کند و تماشاگران از هر نقطه‌ای می‌توانند تصاویر را کامل و واضح مشاهده کنند.
منتقدان از منحنی‌ها چه می‌گویند
به گفته برخی از منتقدان به تلویزیون‌های منحنی، آن‌طور که شرکت‌های تولیدکننده اعلام می‌کنند، تاثیر خمیدگی صفحه روی تصویر بسیار ناچیز است و تغییری در میزان عمق تصویر ایجاد نمی‌کند. برخی نیز می‌گویند خمیدگی صفحه‌نمایش با تغییر زاویه دید اعوجاج ایجاد می‌کند.
به گفته آنها، هنگامی که از کنار به صفحه نمایش تلویزیون‌ خمیده نگاه می‌کنیم، مهم‌ترین مشخصه آن‌ کشیده‌تر بودن تصویر در گوشه‌ها و کوچک‌تر بودن نسبی اندازه در میان تصویر است و تا زمانی که برای تماشای تلویزیون روبه‌روی آن قرار داشته باشید، مشکلی وجود ندارد. اما هنگامی که موقعیت شما نسبت به تلویزیون زاویه کمتری را تشکیل می‌دهد اعوجاج را در تصویر مشاهده می‌کنید. انتقاد دیگری که به این تلویزیون‌ها وارد است، قیمت گران آنها نسبت به تلویزیون‌های مسطح است.
مزایای تلویزیون‌های منحنی
کاهش بازتاب، نخستین مزیت تلویزیون‌های منحنی است، به‌طوری‌که اگر سطح تلویزیون به‌صورت مقعر ساخته شود، مقدار بازتاب نور هم کاهش می‌یابد؛ چراکه زاویه‌ کمتر از 180 درجه 2 انتهای منحنی، پرتوهای کمتری را به دام انداخته و بازتاب کمتر می‌شود. تلویزیون منحنی بزرگ‌تر از اندازه‌ واقعی خود به‌نظر می‌رسد، زیرا انحنای آن بخش بیشتری از زاویه دید انسان را پوشش می‌دهد.
تلویزیون‌های خمیده تصویر را در فاصله‌ یکنواخت‌تری به‌نمایش درمی‌آورند و چشم از تغییر فوکوس کمتر خسته می‌شود.
ایرادهای وارده
قیمت گران تلویزیون‌های منحنی، موضوع مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان است. به گفته آنها تمام مزایای استفاده از این نوع تلویزیون‌ها نمی‌تواند قیمت گران آنها را توجیه کند.
تلویزیون‌های منحنی به‌دلیل طراحی ظاهری خاصی که دارند، قابلیت اتصال به دیوار را ندارند و در‌صورتی‌که به‌نحوی روی دیوار نصب شوند، چندان جالب به‌نظر نمی‌رسند.
تلویزیون‌های منحنی به‌دلیل طراحی خاص‌شان بیشتر در معرض آسیب‌های محیطی قرار دارند.
در صورتی‌که کاربر در موقعیت مناسبی به تماشای تلویزیون ننشیند، تصاویر با زاویه دید و کنتراست نامناسبی برایش به‌نمایش درمی‌آید.
خمیده بخریم یا نخریم؟
با توجه به نکات ذکر شده این خریدار است که باید در نهایت تصمیم بگیرد تلویزیون منحنی بخرد یا خیر. توصیه کارشناسان این است که اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید و پرداخت هزینه بالا برای خرید یک نمونه منحنی از تلویزیون برای‌تان اهمیتی ندارد و اگر فضای خانه‌تان در حدی است که می‌توانید از 2 تلویزیون (یکی در اتاق تلویزیون و دیگری در جای دیگر) استفاده کنید، برای خرید یک نمونه منحنی اقدام کنید.
اگر از دسته افرادی هستید که دوست دارند جدیدترین محصولات را خریداری و کاربری آنها را تجربه کنند و در ضمن از عهده هزینه خرید آنها برمی‌آیند، ما به شما توصیه می‌کنیم برای خرید این نوع تلویزیون‌ها اقدام کنید، اما اگر برای خرید تلویزیون زیر بار وام و قرض مي‌رويد، خرید این نوع تلویزیون را به شما توصیه نمی‌کنیم.
دیدگاه شما       1091
نام و نام خانوادگی*:  
تلفن همراه*:  
پست الکترونیک*:  
متن پیام*: توجه: متن ارسالی نباید بیش از 900 کاراکتر باشد.

 
 
  توجه: پر کردن فیلد های ستاره دار (*) الزامی می باشد.
بازگشت
 
 

Hot Line: 021 775 38 242
 
 
 
مقالات علمی و آموزشی
-----------------------------------
آخرین بحث های ایجاد شده
-----------------------------------
اخبار
-----------------------------------
داستان عجيب ولي واقعي
لطفا با دقت بخوانيد چون روزگارمن وشماست ادامه
----------------------
آموزش پایه هفتم
گروه مدرسان دانشگاه صنعتي شريف در يك اقدام خداپسندانه ودرجهت گسترش عدالت آموزشي تصميم گرفته اند كه دروس را تدريس وفيلم برداري كرده و بطوررايگان در اختيار دانش آموزان سراسركشور قراربدهند. ادامه
----------------------
آموزش پایه کلاس اول دبستان
گروه مدرسان دانشگاه صنعتي شريف در يك اقدام خداپسندانه ودرجهت گسترش عدالت آموزشي تصميم گرفته اند كه دروس را تدريس وفيلم برداري كرده و بطوررايگان در اختيار دانش آموزان سراسركشور قراربدهند. ادامه
----------------------
هديه ويژه گروه مدرسان دانشگاه صنعتي شريف براي دانش آموزان سراسركشور
گروه مدرسان دانشگاه صنعتي شريف در يك اقدام خداپسندانه ودرجهت گسترش عدالت آموزشي تصميم گرفته اند كه دروس دبيرستان را تدريس وفيلم برداري كرده و بطوررايگان در اختيار دانش آموزان سراسركشور قراربدهند. ادامه
----------------------
آرایش یاران امام حسین(ع) در مقابل یاران یزید درسال ۶۱ هجری قمری
تصویر فوق:

آرایش یاران امام حسین(ع) در مقابل یاران یزید درسال ۶۱ هجری قمری را به خوبی نشان میدهد.
دراین تصویر تفاوت هردوسپاه از نظر تعداد نفرات به خوبی نمایان هست.
ادامه
----------------------
صفحه نخست | درباره ما | محصولات | خدمات | دریافت فایل | اخبار | فرهنگ اصطلاحات | تالار گفتگو | تماس با ما
 
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت فراگستر تجهیز می باشد.
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و اجرا؛ بانی هاست